Pe data de 9 august 2019, Ministerul Educației, Cercetării și Culturii a organizat ședința de consultare a Planului de acțiuni al Guvernului pentru anii 2019-2020 în domeniile educației, culturii, cercetării, tineretului și sportului. La eveniment au fost invitați partenerii de dezvoltare, organizațiile non-guvernamentale, asociațiile obștești și alte structuri care colaborează cu ministerul.
APSCF și-a manifestat deschiderea spre cooperare și dialog constructiv, în vederea îmbunătățirii calității actului de guvernare în beneficiul copiilor, venind cu recomandări consolidate și completări referitoare la prioritățile din domeniul educației:
- Racordarea Planului de acțiuni cu Programele naționale și includerea acțiunilor care sunt prevăzute în Programul Național de incluziune socială, Hotărârea de Guvern Nr.723 – revizuirea normei didactice pentru cadrele didactice de sprijin și a normativelor de asistență a copiilor cu dizabilități; implementarea mecanismelor de individualizare a procesului educațional; dotarea instituțiilor de învățământ cu unități de transport accesibil și echipamente necesare pentru facilitarea învățării copiilor și tinerilor cu dizabilități fizice, mintale, intelectuale și senzoriale; dezvoltarea și prestarea serviciilor de consiliere și ghidare în carieră pentru adolescenții și tinerii cu dizabilități în instituțiile de învățământ etc.
- Includerea în planul de acțiuni a procesului de elaborare a următorului Program de dezvoltare a educației incluzive în Republica Moldova, care să vizeze toate nivelurile de educație.
- Extinderea procesului de implementare a educației incluzive în instituțiile de învățământ preșcolare, medii de specialitate și superioare.
- Individualizarea resurselor necesare la nivel național în funcție de nevoi și de cost standard per elev.
- Crearea/dezvoltarea unor servicii mobile specializate de asistență logopedică, psihologică, psihopedagogică, kinetoterapeutică la nivel de raion/regiune, în vederea asigurării dreptului copiilor cu necesități educaționale speciale la educație în condiții echitabile.
- Corelarea politicilor de ocupare a forței de muncă cu politicile de tineret.
- Planificarea și întreprinderea măsurilor care vor contribui la creșterea rezilienței copiilor împotriva adversității, în special împotriva abuzului sexual și a exploatării, precum și realizarea campaniilor de sensibilizare socială, a programelor de prevenire și integrarea unor astfel de programe în școală.
- Acordarea unei atenții sporite siguranței on-line și mecanismelor de raportare online disponibile pentru copii; consolidarea capacităților profesioniștilor în contact cu copiii pentru a îmbunătăți acțiunile de intervenție în cazurile de abuzuri online (aceasta este una dintre principalele provocări cu care se confruntă profesioniștii din protecția copilului).
- Revizuirea/elaborarea conceptului învățământului extrașcolar, astfel ca acesta să asigure o diversitate largă de activități complementare procesului educațional atât pe parcursul anului de studii, cât și pe perioada vacanțelor; determinarea unei structuri pentru coordonarea metodologică a activităților extrașcolare.
- Asigurarea respectării de facto a prevederilor legii cu privire la transparența în procesul decizional, în special dezvoltarea participativă a documentelor de politici, inclusiv prin consultarea cu societatea civilă la etapa de elaborare a acestora, nu doar la cea de consultare a textelor deja agreate între autorități.
Sursa foto: Ministerul Educației, Culturii și Cercetării