Gala Educației Incluzive și decernarea Trofeului „Alexandra Grajdian” pentru CURAJ și INOVAȚIE în promovarea educației incluzive

Educația incluzivă se bazează pe recunoașterea dreptului fiecărui copil la educație, și presupune înțelegerea diferențelor de adaptare și învățare specifice fiecărui copil, indiferent de necesitățile lui educaționale.

Pentru a recunoaște meritele instituțiilor care au avut o contribuție substanțială și de durată în dezvoltarea și promovarea educației incluzive, APSCF acordă anual Trofeul „Alexandra Grajdian” pentru CURAJ și INOVAȚIE în promovarea educației incluzive. Detalii despre trofeu și criteriile de selecție aici. Trofeul poartă numele regretatei Alexandra Grajdian, promotor și unul dintre primii fondatori ai mișcării ONG-iste din raionul Criuleni, cu o vastă activitate pedagogică și-a dedicat ultimii 15 ani din viață educației incluzive și a luptat pentru drepturile copiilor și tinerilor cu dizabilități și ale persoanelor în vârstă.

2020

În anul 2020, trofeul „Alexandra Grajdian” pentru CURAJ ȘI INOVAȚIE în promovarea educației incluzive a fost acordat  Instituției Publice Gimnaziului Oxentea, raionul Dubăsari. Instituția este o școală pentru toți copii, în care echipa de management împreună cu colectivul de cadre didactice și părinți au căutat oportunități de dezvoltare a educației incluzive și au inițiat colaborări cu organizații ale societății civile din țară și de peste hotare. În toți acești ani, școala a demonstrat o cultură cu adevărat incluzivă care se reflectă în atitudinea  și abordarea individualizată a fiecărui copil și a fiecărui părinte care vine în instituție.

În cadrul Galei, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, în parteneriat cu APSCF, au acordat 6 mențiuni pentru rezultatele obținute în implementarea educației incluzive următoarelor instituții: Liceul Teoretic “Gheorghe Palade” (satul Puhoi, raionul Ialoveni), Instituția de Educație Timpurie “Poienița” (satul Malcoci, raionul Ialoveni), Instituția de Educație Timpurie nr.1  “Spiriduș” (orașul Bălți), Gimnaziul “Anton Crihan” (orașul Sîngerei), Gimnaziul Filipeni (raionul Leova), Liceul Teoretic “George Coșbuc” (orașul Bălți).

2019

În anul 2019, trofeul „Alexandra Grajdian” pentru CURAJ ȘI INOVAȚIE în promovarea educației incluzive a fost acordat Grădiniței – creșă nr. 2 „Foișor” din Edineț. Instituția s-a remarcat prin accesibilitatea mediului fizic și educațional creat pentru toți copii. În prezent, grădinița este frecventată de 21 de copii cu cerințe educaționale speciale. Instituția este o grădiniță pentru toți copii, în care echipa de management împreună cu colectivul de cadre didactice și părinți contribuie la asigurarea unui mediu prietenos copiilor.  În toți acești ani, grădinița a demonstrat o cultură cu adevărat incluzivă care se reflectă în atitudinea  și abordarea individualizată a fiecărui copil și a fiecărui părinte care vine în instituție.

În cadrul Galei, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, în parteneriat cu APSCF, au mai acordat 2 mențiuni pentru promovarea educației incluzive: IP Gimnaziul „V. Bulicanu” din satul Boldurești din raionul Nisporeni – pentru „asigurarea oportunităților educaționale pentru fiecare copil” și Instituția de Educație Timpurie nr.10 „Miorița” din Bălți – pentru „implicarea pro-activă în promovarea practicilor incluzive în sistemul educațional”.

2018

În anul 2018, trofeul a fost acordat Școlii Primare-Grădiniță „Alexandru Donici” din Cahul, care s-a remarcat prin implementarea educației incluzive încă din anul 2000 când a fost integrat primul copil cu necesități speciale. În toți acești ani, școala a demonstrat o cultură cu adevărat incluzivă care se reflectă în atitudinea și abordarea individualizată a fiecărui copil și a fiecărui părinte care vine în instituție.

Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, în parteneriat cu APSCF, a acordat 6 mențiuni speciale pentru promovarea educației incluzive: Liceul Teoretic „Petre Ștefănucă”, raionul Ialoveni – pentru promovarea educației incluzive la nivel național, Școala Primară nr. 21 „Spiridon Vangheli”, municipiul Bălți – pentru inovație în organizarea activității Centrului de Resurse pentru Educație Incluzivă, Liceul Teoretic „Mihai Eminescu”, orașul Căușeni – pentru activism în consolidarea parteneriatului comunitar și promovarea educației incluzive, Gimnaziul Hîjdieni, satul Hîjdieni, raionul Glodeni – pentru promovarea proactivă a experiențelor proprii în domeniul educaţiei incluzive, Grădinița incluzivă „Povestea”, orașul Nisporeni – pentru leadership în implementarea educației incluzive, Liceul Teoretic „Ștefan Holban”, satul Cărpineni, raionul Hîncești – pentru cooperare și parteneriate în crearea condițiilor optime pentru educație incluzivă.

2017

În anul 2017, trofeul a fost acordat Școlii primare-grădiniță numărul 120 din Chișinău. Într-o perioadă când se vorbea timid despre dreptul tuturor copiilor de a fi educați în învățământul general, Școala primară – grădiniță nr. 120 acceptase deja copiii cu dizabilități și depunea toate eforturile ca practica să devină una normativă la nivel național. Școala a fost și prima instituție din țară care a acceptat integrarea copiilor cu CES în școala de cultură generală, cu servicii suplementare create.

Mențiuni speciale pentru promovarea educației incluzive au primit: Liceul Teoretic ”Pro Succes” (Chișinău) pentru leadership în implementarea educației incluzive, Gimnaziul Mănoilești (Ungheni) pentru cooperare și parteneriate în crearea condițiilor optime pentru educație incluzivă, Școala primară-grădiniță „Alexandru Donici” (Cahul) pentru promovarea educației incluzive la nivel național, Liceul Teoretic ”Mihai Eminescu” (Strășeni) pentru promovarea pro-activă a experiențelor proprii în domeniul educației incluzive, Gimnaziul Izbiște (Criuleni) pentru activism în consolidarea parteneriatului comunitar și promovarea educației incluzive, Instituția de educație timpurie nr. 5 ”Licurici” (Ialoveni) pentru activism în dezvoltarea serviciilor de suport pentru educație incluzivă timpurie.